|

 

Hippocrates wordt beschouwd als de grondlegger, de 'vader' van de Westerse geneeskunde, omdat hij als eerste natuurlijke in plaats van bovennatuurlijke oorzaken voor ziekten zag.

 

Hij zei: “maak van je voeding je eigen medicijn”

 

Goede voeding is erg belangrijk om ziekte te voorkomen én te genezen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand die gezond eet helemaal niet ziek kan worden, of dat iedere ziekte met een tijdje gezond eten voorbij is.

Juist bij chronische ziektes kan een goed dieet een enorme bijdrage aan het genezingsproces zijn.

Kenmerkend voor deze tijd is ongetwijfeld de overvloed: voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid is er voor ieder mens genoeg te eten, al wordt er in sommige gebieden honger geleden en in andere voedsel weggegooid.

Deze overvloed brengt ook een verwarring met zich mee, welke keuzes gemaakt moeten worden.

 

De oplossing voor deze verwarrende tijden is dan ook Eenvoud en Aandacht.

Maar eenvoudig is nog niet simpel.

En aandachtig is niet gemakkelijk.

 

Een simpele vuistregel: Het beste voedsel is het minste bewerkt.

 

Bij vrijwel iedere bewerking gaat er meer verloren dan er gewonnen wordt.

Door consumptie van vele ongezonde en zogenaamde “gezonde “voedingsmiddelen is ons lichaam verstopt geraakt met vet, suikers en chemicaliën.

Hierdoor kan je spijsverteringssysteem uit balans zijn geraakt.

Een “crash-dieet” verzwakt al helemaal je spijsverteringssysteem, waardoor als je hiermee stopt, sneller met de dubbele hoeveelheid kilo’s aan zult komen.

Verwacht niet van je lichaam dat je de overtollige kilo’s , waar je jaren voor “gespaard” hebt, in een zeer korte tijd echt kwijt kan raken.

Dit schept ook een hoop duidelijkheid over producten die door de industrie als "gezond" op de markt gezet worden.

Hoe meer reclame ervoor gemaakt wordt, hoe kleiner de kans dat het echt gezond is.

 

Voeding en Chinese geneeswijzen

 

De Chinese voedingsleer is één van de vijf pijlers van de TCM  (naast acupunctuur, kruidengeneeskunde, TuiNa (massage) en Qi Gong (meditatie en energetische lichaamsoefeningen).

Wat betreft de uitgangspunten is de Chinese voedingsleer nauw verwant aan de kruidengeneeskunde.

Er zijn verschillende manieren om het onderwerp Chinese voedingsleer te benaderen.

 

Eén: om dit als afzonderlijke therapie te gebruiken.

 

Twee: een andere manier is om informatie te geven over de manier waarop de Chinese dieetleer naar voeding kijkt en tips te geven over mogelijke wijzigingen in de voeding die een behandeling met acupunctuur of Chinese kruiden ondersteunen.

 

Drie: dat je als cliënt zelf een zekere gevoeligheid gaat ontwikkelen voor het effect van voeding op je welbevinden.

Is er verschil tussen een ontbijt van muesli met yogart of melk met havermout?

Wanneer er vermoeidheid, energiegebrek, koude- of juist warmtegevoel een onderdeel zijn van je klachten, dan kan het heel zinnig zijn om daar eens eerst bij jezelf naar te kijken.

Voelen wat voedsel bij jou doet

 

 

De benaderingen, zowel Oosters als Westers, hebben hun sterke en zwakke kanten. Maar opvallend is hoe ze in de loop van de jaren naar elkaar toe gegroeid zijn. Samen leveren ze nieuwe inzichten en een krachtig werkzame therapie op.

 

Nog een paar algemene voedingstips

• Eet volgens het seizoen. IJs met aardbeien en bosbessen in januari, erwtensoep of boerenkool in juli zijn geen van beide in harmonie met de kringloop van het jaar, alhoewel erg lekker en verleidelijk.

• Voedsel dat geteeld is in het vertrouwen op de eigen levenskracht van de plant en met inachtneming van de kwaliteit van de aarde is kwalitatief voedzamer.

• Eet aandachtig. Kijken, ruiken, en het zelf klaarmaken van je eten, maken dat de energie van het voedsel je dieper beïnvloedt en voedt. Ook zal je op deze manier merken, wat wel en niet goed voor je is.

• Gebruik regelmatig koudgeperste oliën, zoals extravierge olijfolie, sesamolie, zonnebloemolie, walnootolie, hazelnootolie en vermijd spijsolie van onduidelijke herkomst. Koudgeperste oliën zijn essentieel voor het ondersteunen van de Jing 'essentie', en daarmee voor een lang en gezond leven (ze zijn daar geen garantie voor, overigens).

• Vermijd de magnetron. Opwarmen in een pannetje of een oven gaat net zo snel en voegt iets wezenlijks toe aan voedsel, terwijl opwarmen in de magnetron veel van de specifieke energie van een voedingsmiddel vernietigt.

• Vermijd teveel diepvriesvoedsel. Ook als je het daarna weer opwarmt, behoudt het een koude energie.

• Eet smakelijk!

 

Ziet u fouten of werkt er iets niet? Neem dan contact met de Webmaster.

info@panda-webdesign.nl