Lian Hua Praktijk voor Oosterse Geneeswijze Praktijk in Complementaire en Aanvullende Zorg

Voeding

Hippocrates zei: “maak van je voeding je eigen medicijn” Hij wordt beschouwd als de grondlegger, de 'vader' van de Westerse geneeskunde, omdat hij als eerste natuurlijke in plaats van bovennatuurlijke oorzaken voor ziekten zag. Goede voeding is erg belangrijk om ziekte te voorkomen én te genezen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iemand die gezond eet helemaal niet ziek kan worden, of dat iedere ziekte met een tijdje gezond eten voorbij is. Juist bij chronische ziektes kan een goed dieet een enorme bijdrage aan het genezingsproces zijn. Kenmerkend voor deze tijd is ongetwijfeld de overvloed: voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid is er voor ieder mens genoeg te eten, al wordt er in sommige gebieden honger geleden en in andere voedsel weggegooid. Deze overvloed brengt ook een verwarring met zich mee, welke keuzes moeten er gemaakt worden. De oplossing voor deze verwarrende keuzes is dan ook Eenvoud en Aandacht. Maar eenvoudig is nog niet simpel. En aandachtig is niet gemakkelijk. Een simpele vuistregel: Het beste voedsel is het minste bewerkt. Bij vrijwel iedere bewerking gaat er meer verloren dan er gewonnen wordt. Door consumptie van vele ongezonde en zogenaamde “gezonde “voedingsmiddelen is ons lichaam verstopt geraakt met vetten, suikers en chemicaliën. Hierdoor kan je spijsverteringssysteem uit balans zijn geraakt. Een “crash-dieet” verzwakt al helemaal je spijsverteringssysteem waardoor, als je hiermee stopt, je weer snel op je oude gewicht terug zult zijn en vaak zelfs meer dan voorheen. Verwacht niet van je lichaam dat je de overtollige kilo’s , waar je jaren voor “gespaard” hebt, in een zeer korte tijd echt kwijt kan raken. Dit schept ook een hoop duidelijkheid over producten die door de industrie als "gezond" op de markt gezet worden, maar in wezen dat niet zijn. Hoe meer reclame ervoor gemaakt wordt, hoe meer je je kunt afvragen of dat het echt gezond is. Tenslotte de voedingsindustrie doet er alles aan om alleen maar geld te verdienen en reclames kosten nu eenmaal veel geld. Als een product echt gezond en goed voor je is, behoeft het geen reclame. Chinese voeding en geneeswijzen De Chinese voedingsleer is één van de vijf pijlers van de TCM (naast acupunctuur, kruidengeneeskunde, TuiNa (massage) en Qi Gong (meditatie en energetische lichaamsoefeningen). Wat betreft de uitgangspunten is de Chinese voedingsleer nauw verwant aan de kruidengeneeskunde. Er zijn verschillende manieren om het onderwerp Chinese voedingsleer te benaderen. 1. Om dit als afzonderlijke therapie te gebruiken. 2. Een andere manier is om informatie te geven over de manier waarop de Chinese voedingsleer naar voeding kijkt en tips te geven over mogelijke wijzigingen in de voeding die een behandeling met acupunctuur of Chinese kruiden ondersteunen. 3. Dat je als cliënt zelf een zekere gevoeligheid gaat ontwikkelen voor het effect van voeding op je welbevinden. Is er verschil tussen een ontbijt van muesli met yoghurt of melk met havermout? Wanneer er vermoeidheid, energiegebrek, koude- of juist warmtegevoel een onderdeel zijn van je klachten, dan kan het heel zinnig zijn om daar eens eerst bij jezelf naar te kijken. Voelen wat voedsel bij jou doet De benaderingen, zowel Oosters als Westers, hebben hun sterke en zwakke kanten. Maar opvallend is hoe ze in de loop van de jaren naar elkaar toe gegroeid zijn. Samen leveren ze nieuwe inzichten en een krachtig werkzame therapie op. Voedingstips • Eet volgens het seizoen. IJs met aardbeien en bosbessen met kerst, erwtensoep of boerenkool op een koude dag in augustus zijn geen van beide in harmonie met de voeding volgens de seizoenen, alhoewel erg lekker en verleidelijk. • Voedsel dat geteeld is in het vertrouwen op de eigen levenskracht van de plant en met inachtneming van de kwaliteit van de aarde is kwalitatief voedzamer. • Eet aandachtig. Kijken, ruiken, proeven en het zelf klaarmaken van je eten, maken dat de energie van het voedsel je dieper beïnvloedt en voedt. Ook zal je op deze manier merken, wat wel en niet goed voor je is. • Nuttig je voeding in alle rust, dat houd in; lees geen boeken of kranten, voer geen discussies, voorkom ruzie aan tafel en eet niet op de bank voor de tv. • Gebruik regelmatig verschillende soorten koudgeperste oliën, zoals extravierge olijfolie, sesamolie, zonnebloemolie, walnootolie, hazelnootolie en vermijd gestolde vetten en olie van onduidelijke herkomst. Koudgeperste oliën zijn essentieel voor het ondersteunen van de Jing 'essentie', en daarmee voor een lang en gezond leven (ze zijn daar overigens geen garantie voor). • Vermijd de magnetron. Opwarmen in een pannetje, stoomoven of een hete lucht oven gaat net zo snel en voegt iets wezenlijks toe aan voedsel, terwijl opwarmen in de magnetron veel van de specifieke energie van een voedingsmiddel vernietigt. • Vermijd teveel diepvriesvoedsel en kant en klaar maaltijden. Ook als je het daarna weer opwarmt, behoudt het een koude energie. • Wilt u hier meer over weten, dan heb ik nog diverse tips voor goede boeken.
Een zeer interessant aspect van de mensheid…. Is dat ze verliezen hun gezondheid om geld te verdienen…. En verliezen dan dat geld om hun gezondheid te herstellen.

Panda Webdesign . All rights reserved                                                                                                                           Copyright 2017